24 mrt Wat te doen tijdens de Coronacrisis?
Hoe vul je je tijd? Hoe blijf je positief? En hoe zorg je ervoor dat je je klanten behoudt? Deze tips kunnen je helpen!
Tip 1:
Allereerst : zorg goed voor jezelf. Al ga je de hele dag de deur niet uit, zorg toch dat je er goed verzorgd uitziet. Ga (als het kan) elke dag even naar buiten en ga af en toe sporten. Eet gezond, drink niet teveel koffie of alcohol en slik extra vitaminen om je weerstand te verhogen.
Tip 2:
Schaaf je vakkennis bij! Je hebt nu de tijd om je te verdiepen in bepaalde huidaandoeningen of in de apparatuur waar je eigenlijk al heel lang interesse in hebt. Misschien wil je je gaan verdiepen in een ander productmerk. Pak je schoolboeken er weer eens bij, lees vakbladen, volg online trainingen of neem contact op met leveranciers voor meer informatie.
Tip 3:
Gebruik deze tijd om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Waar wil je naartoe? Wat liep er goed, waar zitten verbeterpunten? Wat vind je fijn aan hoe het nu loopt en wat zou je anders willen. Maak (eventueel samen met een businesscoach) een actieplan voor de komende jaren.
Tip 4:
Onderhoud het contact met je klanten. Stuur af en toe even een berichtje om te laten weten dat je aan hen denkt. Spreek ook met hen af dat jij weer contact opneemt als je weer open gaat. Bel dan ook echt als je open gaat om een afspraak te maken. Doe je dit niet en laat je het aan de klant om weer een afspraak te maken, en duurt het bij sommige mensen heel lang voordat ze weer een afspraak inplannen.
Tip 5:
Lees op de website van Rijksoverheid en op de website van de Kamer van Koophandel welke maatregelen het kabinet genomen heeft om ondernemers te ondersteunen in deze periode. Je hebt recht op een vergoeding als je minimaal 20% minder inkomen hebt door het coronavirus. Als snel dus. Bij deze regeling wordt niet gekeken naar je vermogen of naar het inkomen van je partner. De kamer van koophandel heeft een speciaal Coronaloket geopend voor alle ondernemersvragen. Zij zijn elke werkdag bereikbaar van 8.30 – 17.00 uur (0800-2117). Bel gerust, en laat je informeren waar je recht op hebt.
Tip 6:
Werk aan je productverkoop en wees daar creatief in. Maak een doe-het –zelf behandelbox voor thuis bijvoorbeeld. Of post filmpjes op social media waar je uitlegt hoe men thuis door middel van gezichtsgymnastiek de huid kan onderhouden. Natuurlijk promoot je dan direct dat mooie serum erbij wat absoluut onmisbaar is om de huid te verjongen ;-). Je kunt natuurlijk ook je klanten persoonlijk benaderen dat je bijna gaat bestellen, of ze nog iets nodig heeft. Bezorg de producten thuis of stuur ze op.
Tip 7:
Loop de financiën van je onderneming eens goed na. Waar gaan al je uitgaven heen? Kun je bepaalde abonnementen opzeggen, kan je verzekering goedkoper, kan je bepaalde inkopen elders goedkoper doen? En hoe zit het met je inkomsten? Kloppen je behandelprijzen? Bereken wat je overhoudt aan elke behandeling en aan elk product. Als je hier inzicht in hebt dan weet je wat je het beste kunt aanprijzen bij je klanten, wat het meeste winst oplevert.
Tip 8:
Verdiep je in je verkoopproducten. Lees meer over de ingrediënten. Leuk om straks te vertellen tegen je klanten. Zo merken zij ook dat je niet stil gezeten hebt. Ook kun je dit leuk posten op social media.
Tip 9:
Zet vast blogs, nieuwsbrieven en post voor op social media klaar voor de rest van het jaar. Dat scheelt je straks weer enorm veel werk.
Tip 10:
Als laatste, ondanks de zorgen die we natuurlijk allemaal hebben: geniet van dat wat je wél hebt! Gebruik de tijd die je nu hebt om hobby’s te doen waar je normaal nooit aan toe komt. Als je een partner of kinderen hebt, geniet van de tijd die je nu met elkaar hebt! Geniet van het weer, de natuur, je huis, lekker eten, en nog heel veel meer. Zo krijg je energie en blijf je positief!
Hulp nodig bij het uitvoeren van deze tips? Neem contact op, ik help je graag!
Elize de Jong | Friske
Geen reactie's