30 nov Refresh!
Toen ik 13 jaar geleden startte met mijn eerste schoonheidssalon was ik blij met elke klant die in mijn stoel lag. Of die klant nu 16 was of 60, kwam voor ontspanning of voor huidverbetering, elke klant was er één. Ik bood alle soorten behandelingen aan om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.
Het werkte, ik kreeg klanten. Heel veel klanten. Binnen een jaar draaide ik fulltime. Klanten waren tevreden en vonden het fijn dat ik zoveel verschillende behandelingen te bieden had. En ik was zelf blij dat ik het zo druk had.
Na een aantal jaren ontstond bij mij de behoefte om meer specialistische behandelingen aan te bieden. Meer uitdaging, meer marge. Ik deed een aantal cursussen op het gebied van huidverbetering. Enthousiast wilde ik er mee aan de slag. Een aantal klanten wilden wel zo’n behandeling uitproberen maar de meesten vonden die standaard behandelingen eigenlijk wel prima.
Mijn agenda zat zo vol dat ik een klantenstop voor nieuwe klanten had gedaan. Maar de klanten die ik had wilden niet de behandelingen die ik voor hun huid eigenlijk zo graag zou willen doen. Tegelijkertijd kon ik mijn nieuwe behandelingen niet promoten omdat ik geen nieuwe klanten kwijt kon in mijn agenda.
Dat was het moment waarop ik bedacht…nu moet ik refreshen, een nieuwe start maken. Ik bedacht een heel nieuw concept waarbij ik uitging van de doelgroep die ik aan wilde trekken, de behandelingen die ik graag wilde geven en de producten die daarbij pasten. Een andere praktijkruimte, andere behandelingen en andere producten. Een nieuwe uitdaging. Gelukkig werd het ook weer een succes! Ik voelde me als een vis in het water met mijn nieuwe concept. Het verfriste niet alleen mijn schoonheidssalon, het verfriste mij ook.
Soms is het goed om een nieuwe start te maken. Het maakt je weer scherp. En bovendien maakt het je weer enthousiast. Voor elke periode in je carrière is een periode. Soms is het goed om even te blijven zitten waar je zit. En soms is het goed om je businessplan opnieuw te bekijken of een geheel nieuw businessplan te maken.
Heb je behoefte aan hulp met het schrijven van een nieuw businessplan of wil je een frisse blik op jouw beautysalon? Neem contact op, ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal!
Geen reactie's