Wat is jouw omzet?

Één van de eerste vragen tijdens een coachingsgesprek; ‘Wat is je omzet?’.  Meestal brengt die vraag de onderneemster in verlegenheid. Omdat ze bang is dat haar antwoord me tegen zal vallen. Of omdat ze simpelweg niet weet wat haar omzet is. De eerste reden van onzekerheid veeg ik direct van tafel. Mijn tweede vraag is namelijk altijd: ‘Ben je er zelf tevreden mee?’. Als dit het geval is, wie ben ik dan om er iets anders van te vinden? De tweede reden die onzekerheid oproept (geen idee hebben wat je omzet is), is ook begrijpelijk. Je bent druk met je behandelingen, je klanten, producten bestellen, Social Media bijhouden en nog duizend en één andere zaken. Geen tijd dus om je bezig te houden met je cijfers.

Als je je boterham goed kunt verdienen en geen wensen hebt om te groeien dan is de noodzaak er ook niet om je bezig te houden met saaie cijfers. Maar als je wilt groeien met je bedrijf dan moet inzicht in je cijfers je eerste prioriteit zijn. Want zonder inzicht kun je geen weloverwogen investeringen doen, is het niet verstandig om een extra personeelslid aan te nemen en kun je beter niet verhuizen naar een ander pand. Om maar wat voorbeelden te noemen…

Veel salons brengen de boekhouding aan het einde van het kwartaal naar de boekhouder. Op zich een goede keuze, want boekhouden kunnen zij als de beste! Zorg alleen wel dat je de cijfers controleert zodat je weet hoe je er financieel voorstaat. Snap je er maar weinig van? Vraag dan of je boekhouder je uitleg wil geven. Dit hoort bij zijn werkzaamheden.

Als je wilt groeien met je onderneming dan bereken je als eerste je omzet. Je omzet is het totaal aan inkomsten van een bepaalde periode. Belangrijk om te weten natuurlijk, maar het zegt nog niets als je geen overzicht hebt van je uitgaven. Je kunt een enorm hoge omzet hebben maar als je daarnaast torenhoge uitgaven hebt dan heb je weinig aan die hoge omzet.

Als je de hoogte van je omzet weet dan trek je er al je uitgaven vanaf. Het bedrag wat je dan overhoudt is je winst. (Tenzij het bedrag in de min uitkomt natuurlijk, dan is het verlies.) Als je de hoogte van je winst een periode lang bijhoudt dan weet je of je kunt gaan investeren.

Klinkt allemaal simpel toch? Dat is het ook! Punt is alleen dat je zo veel liever met andere dingen bezig bent. En dan schiet het erbij in. Of je schuift het voor je uit. Waardoor je veel minder snel vooruit komt met je business als dat je zou willen. Daarom wil ik graag jouw stok achter de deur zijn en je helpen door middel van coaching. Samen werken we toe naar wat jij voor ogen hebt met je bedrijf. Weloverwogen en goed doordacht. Aan de hand van een realistisch ondernemingsplan.

Overweeg je een coachingstraject? Mail dan nu naar info@friske.nl dan maken we snel een afspraak!

 

Hartelijke groet,
Elize de Jong | Friske

Geen reactie's

Geef een reactie