07 okt Het intakegesprek
De ene salon is er heel strikt in, de andere salon doet er niet aan; intakegesprekken voeren. Is het noodzakelijk of is het verspilde tijd? In mijn beleving dat eerste. Als je intakegesprek goed doordacht is dan kan het een hele mooie tool zijn voor je verkoop. Hoe voer je een intakegesprek? Je leest het in deze blog!
Voorbereiding
Wanneer je nog geen intakeformulieren hebt ga je eerst voor jezelf opschrijven wat daarin moet komen. Wat zijn je doelen? Wat wil je te weten komen van je klant en wat wil je dat de klant van jou / jouw salon te weten komt? Aan de hand hiervan ga je je vragenlijst opstellen.
Één van de belangrijkste doelen van het intakegesprek is dat je erachter komt wat de verwachtingen van de klant zijn. Stel hierbij open vragen. Welk huidprobleem wil de klant verhelpen? Hoe lang speelt dit probleem al en wat heeft ze er al aan gedaan om dit probleem aan te pakken? Verwacht ze dat jij het probleem helemaal kunt verhelpen? Welke producten gebruikt ze thuis en in hoeverre werken die tegen haar huidprobleem?
Start
Als je je vragenlijst klaar hebt kun je het intakegesprek gaan voeren. Zorg dat je direct inspeelt op de antwoorden die je klant geeft. Als je bijvoorbeeld vraagt welke producten zij gebruikt, en zij antwoord dat ze producten van Nivea gebruikt, vraag dan direct door. Voor welk huidtype zijn de producten? Waarom kiest ze voor dit merk? Werken de producten tegen het huidprobleem waar zij mee worstelt? Als die laatste vraag met ‘nee’ beantwoord wordt, vraag dan gelijk of je haar advies mag geven op het gebied van productgebruik. Dit is gelijk je eerste tool om je producten bij haar aan te prijzen.
Kom je er tijdens het intakegesprek achter dat de klant alleen voor ontspanning komt terwijl jij je alleen maar richt op huidverbetering? Vertel dit dan gelijk. Transparantie geeft vertrouwen.
Naast het in kaart brengen van de wensen en verwachtingen van de klant is het intakegesprek ook heel nuttig om te ventileren wat jij te bieden hebt. Waar jij je klanten graag mee wil helpen en wat je specialiteiten zijn.
Een laatste belangrijke actie tijdens het intakegesprek is het vastleggen van haar gegevens en de vraag om toestemming om haar gegevens op te slaan en nieuwsbrieven te versturen. Zorg dat je de AVG wetgeving hierin opvolgt.
Vervolg
Na het intakegesprek ben je als het goed is perfect op de hoogte van wat de wensen en verwachtingen van je klant zijn. Nu kun je een behandelplan gaan maken. Als je je intakegesprek op een goede manier gedaan hebt zal het je ook helpen om zelfverzekerd het traject in te gaan. Je hoeft je niet opgelaten te voelen wanneer je productadvies geeft wanneer ze daar zelf mee ingestemd heeft, om maar een voorbeeld te geven.
Naast het intakegesprek is het aan te raden om regelmatig een evaluatiegesprek te doen. Eens per half jaar bijvoorbeeld. Plan dat direct na het intakegesprek in. Tijdens het evaluatiegesprek pak je de gegevens van het intakegesprek er weer bij en stem je je vragen daarop af. Is ze tevreden over het verloop? Wil ze nog steeds dezelfde behandelingen als die ze eerder aangaf? Zijn er verbeterpunten? Eventueel kun je tijdens het evaluatiegesprek ook foto’s van voor de start van het behandeltraject en van nu vergelijken.
Meer tips nodig? Of heb je andere vragen over je bedrijfsvoering waarover je wil sparren? Neem dan contact op, ik help je graag!
Elize de Jong | Friske
Ps. Om het leesgemak te vergroten heb ik de klant steeds ‘zij’ genoemd. Uiteraard kun je hier ook ‘hij’ voor in de plaats zetten.
Geen reactie's