De waarde van gratis

Als je de betekenis van het woord ‘gratis’ opzoekt dan staat daar letterlijk: voor niets, kosteloos. Als je iets gratis krijgt dan kost dit je niets. De vraag van vandaag is; wat betekent ‘gratis’ wanneer je een dienst of product gratis weggeeft? Wat levert het op voor de ontvanger en wat levert het op voor degene die het weggeeft. Voor jou dus.

De aanleiding voor het schrijven van deze blog is dat ik de afgelopen periode heel veel bedrijven van alles gratis of voor een hele lage prijs aan zie bieden. Mooi initiatief natuurlijk, dat bedrijven in deze periode hun klanten willen steunen. Maar er zitten ook nadelen aan vast. Denk vooral goed na over wat je wilt bereiken met het weggeven van je dienst of product, is mijn advies.

Een nadeel van gratis weggeven is bijvoorbeeld het psychologische gevolg ervan. Klein voorbeeldje. Vorig jaar heb ik een online training aangekocht van 199 euro. Een week nadat ik de training aangekocht had, had ik de training al gedaan. Nu heb ik me twee weken geleden aangemeld voor een gratis online training. Ondanks het feit dat ik nu meer tijd heb als normaal gesproken, ben ik nog steeds niet aan de training begonnen. En ik weet eigenlijk nu al dat ik er waarschijnlijk nooit aan ga beginnen… Waarom? Ten eerste omdat ik het gevoel heb dat die tweede training mij minder op zal leveren. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Maar omdat ik het gratis gekregen heb, is de waarde ervan in mijn hoofd letterlijk gedaald. Ten tweede vanwege een stukje Hollandse zuinigheid ;-). Als ik ergens voor betaald heb dan wil ik er ook gebruik van maken! Heb ik er niet voor betaald dan komt het op de stapel voor ooit als ik tijd en zin heb (nooit dus).

Waarom zou je wel iets gratis weggeven? Als je klanten wilt aanzetten tot het kopen van een product bijvoorbeeld. Dan heeft het een doel. Dus, geef je een filmpje weg over een bindweefselmassage die de klant thuis kan doen, laat dan je doel zijn dat de klant de producten die zij daarvoor nodig heeft bij jou gaat kopen! Of het weggeven van samples. Wordt veel gedaan in ons vak. Je krijgt ze zelf meestal ook gratis. Een ideale manier om je klant te laten proeven van een product, in de hoop dat ze enthousiast word en het product wil aanschaffen. Vergeet dan niet om er zelf op terug te komen bij je klant, zodat ze overgaat tot de aankoop van het product!

Geef je nu gratis filmpjes weg over hoe klanten thuis bepaalde behandelingen kunnen doen, laat dan ook duidelijk merken dat dit niet vergelijkbaar is met de behandelingen die je normaal gesproken in de salon kunt krijgen. Natuurlijk kan de klant thuis niet doen wat jij doet. Logisch. Toch is het wel goed om daar heel duidelijk over te zijn en meerdere keren te noemen.

Tenslotte, als je iets gratis weggeeft: denk om je geloofwaardigheid. We leven in een bijzondere tijd. Het mooie van deze periode is dat mensen om elkaar denken en dat veel mensen zorg proberen te dragen voor de medemens. Geven op zich is iets moois. En dat je je klanten nu gratis begeleid met advies en daar misschien iets bij weggeeft, helemaal prima. Denk er alleen om dat je geloofwaardig blijft. Wat bedoel ik daar dan mee? Een voorbeeld: stel dat ik nu een training Bindweefselmassage voor het lichaam ga aanbieden voor € 99,-. Wat denken mijn klanten die die training vóór 15 maart gedaan hebben en hier € 295,- voor betaalden? Juist, die voelen zich tekort gedaan. En wat denk jij zelf wanneer je dat prijsverschil ziet? Precies … je verwacht er niet veel van als de waarde ineens zoveel kan zakken. Een ongeloofwaardig verhaal dus. Met als gevolg dat ik de training niet verkoop en dat ik mijn geloofwaardigheid verlies. Voor alle partijen vervelend dus. Kortom, weet wat de waarde is van de producten of diensten die jij levert. En doe jezelf, én de ander niet tekort.

 

 

Elize de Jong | Friske

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie