De juiste inrichting

Afgelopen week ben ik bij 2 salons aan het restylen geweest. Ontzettend leuk om te doen. Vooral omdat een nieuwe look altijd weer zoveel nieuwe energie geeft aan de onderneemster. Iemand anders met een frisse blik laten kijken naar je interieur loont echt. Zowel voor de verkoop van je producten als voor de klanttevredenheid. Maar waar let je op wanneer je je interieur aan gaat passen? In deze blog wat aandachtspunten.

Het eerste belangrijke punt is: ‘rust’. Houd de ruimte rustig. Niet teveel decoratie, zo min mogelijk benodigdheden voor de behandeling in beeld. Gebruik niet meer dan 2 kleuren die je steeds terug laat komen in details. Probeer je praktijkruimte eens in te stappen met de ogen van een klant. Wat zie je? Ruim alle prullaria die niet van belang zijn voor de klant direct op.

Pak je ondernemingsplan en het huisstijlhandboek van je grafisch vormgever (als je dit hebt) erbij en zorg dat je interieur daarbij past. Is jouw concept gericht op consumenten die voor ecologische producten gaan, koop dan ook meubels die daarbij passen en verkoop er ecologische verzorgingsproducten bij. Ben je juist meer gericht op huidverbetering, dan past een meer steriele, zakelijke look daar beter bij. Een uitstraling die past bij je concept zorgt voor duidelijkheid. Zo trek je de juiste doelgroep aan.

Zorg dat je klanten direct in de sfeer komen als ze je zaak binnenstappen. Niet alleen met de juiste inrichting maar ook met de juiste geur en muziek. Ook in je wachtruimte is geur en muziek belangrijk. Als je klant na de behandeling nog in de sfeer blijft dan is dit bevorderlijk voor de verkoop. Je klant zal vanuit een ontspannen sfeer eerder een wat uitgebreidere behandeling inplannen voor de volgende keer als wanneer ze minder ontspannen is. De juiste geur en muziek kunnen hierbij helpen.

Als je de ruimte hebt in je wachtkamer dan is het aan te raden om een behandeling uit te lichten zodat je je klant vast warm kunt maken voor de seizoensbehandeling of je nieuwste behandeltechniek.

Last but not least: de presentatie van je verkoopproducten. Als je het mij vraagt, het allerbelangrijkste bij het inrichten van je ruimte(s). Zorg allereest dat je producten zichtbaar zijn! Stop je je verkoopproducten in kastjes dan ga je ze zeker niet verkopen. Presenteer ze geordend, liefst met prijzen erbij. Zichtbaar vanaf de plek waar je afrekent met je klanten en zichtbaar vanuit de behandelstoel, dat is het allerbeste. Zijn dit 2 verschillende ruimtes, dan presenteer je ze in beide ruimtes. Het hoeft niet veel te zijn, als je klant maar weet dat de producten te koop zijn. Welke producten ze dan koopt, is afhankelijk van jouw advies.

Na het lezen van deze tips nog vragen? Of wil je dat ik met je meedenk bij het (her)inrichten van je bedrijfsruimte? Neem contact op, ik help je graag!

Elize

Geen reactie's

Geef een reactie