06 jul Het Business Model Canvas
In deze blog ga ik je meer vertellen over hoe je een Business Model Canvas kunt inzetten als leidraad voor jouw schoonheidssalon.
Business Model Canvas, wat is het eigenlijk?
Een Business Model Canvas is eigenlijk een versimpelde versie van een ondernemingsplan. Het is een kort maar duidelijk overzicht van wat jouw schoonheidssalon is of moet worden. Samengevat op 1 A4tje.
Je kunt online genoeg voorbeelden vinden van Business Model Canvas. Ik gebruik hiervoor zelf graag de Canva app. Op zo’n template zie je als het goed is 9 bouwstenen. Hieronder kun je precies lezen wat alle bouwstenen betekenen.
Als je een template gevonden hebt dan kun je zelf aan de slag gaan, maar je kunt dit ook samen met iemand doen. Samen sparren over je plannen geeft natuurlijk altijd meer inzichten en ideeën.
Waarom zou je een Business Model Canvas maken?
Als je een goedlopende schoonheidssalon wilt (wie wil het niet?) dan is inzicht het allerbelangrijkste. Vanuit inzicht komen plannen voort en dit geeft een leidraad voor de toekomst. Meestal staan plannen in een ondernemingsplan. Een ondernemingsplan heeft echter een beperkte levensduur. En het kost een hele hoop tijd om steeds een nieuw ondernemingsplan te schrijven. Daarom heeft men het Business Model Canvas, ook wel BMC genoemd, bedacht.
Een BMC is niet alleen heel leuk om te maken, het geeft dus ook een leidraad voor de toekomst. Het houdt je scherp, je weet precies waar je naartoe wilt werken en hoe je je doelen bereikt.
Gewoon doen dus! Lees hieronder hoe je jouw Business Model Canvas invult.
De negen bouwstenen van een Business Model Canvas:
BMC stap 1: Customer segments
Customer segments, oftewel; klantsegmenten. Vul in dit blok in wie jouw doelgroep is. Wees hierin heel specifiek. Beschrijf niet alleen leeftijd maar bijvoorbeeld ook interesses of leefwijze.
Bijvoorbeeld: Vrouwen tussen de 45 en 65 jaar die het belangrijk vinden om er goed uit te zien en graag duurzame producten gebruiken.
Overigens, als je een doelgroep kiest wil dit niet zeggen dat andere mensen niet welkom zijn. Je richt je alleen in je marketing vooral op deze doelgroep.
BMC stap 2: Value propositions
Value propositions; waardepropositie. Jouw waarde propositie houdt in dat je gaat omschrijven waarom een klant nu specifiek naar jou toe zal komen. Dus; wat maakt jou anders als de concurrent?
Bijvoorbeeld: Klanten komen naar mijn schoonheidssalon omdat ik biologische producten gebruik, waar zo min mogelijk verpakkingsmateriaal omheen zit. En omdat ik mij gespecialiseerd heb in bindweefselmassage, waardoor ik op een gezonde manier met huidverbetering bezig ben.
BMC stap 3: Customer relationships
Hier ga je omschrijven hoe jij je klantrelaties onderhoudt. Hoe ga jij investeren in jouw klantrelaties, zodat jouw klanten ook echt jouw klanten blijven?
Het voordeel van het geven van schoonheidsbehandelingen is dat je vaak tijdens de behandeling al aan je klantrelaties werkt. Maar, je kunt ook meer doen als praten over hoe het met hem of haar gaat tijdens de behandeling.
Zo kun je klanten bijvoorbeeld een kaartje sturen op zijn/haar verjaardag. Of een klein cadeautje wanneer de salon 10 jaar bestaat, als dank voor de trouwe klandizie.
BMC stap 4: Channels
In deze stap ga je beschrijven via welke kanalen je jouw klanten gaat aanspreken of bereiken. Dit kan dus door middel van een persoonlijke kaart. Maar je kunt natuurlijk ook via social media contacten onderhouden. Ook een website is een kanaal van waaruit je communiceert naar je (potentiële) klanten. Of het plaatselijke weekblad bijvoorbeeld.
BMC stap 5: Revenue Streams
Revenue streams, oftewel; inkomstenstromen. Omschrijf hier hoe je aan je inkomsten gaat komen. Hoeveel behandelingen en/of producten moet je per maand verkopen om het door jou gewenste inkomen te verwerven? Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Vergeet daarbij niet mee te berekenen dat een deel van je inkomsten gebruikt wordt voor nieuwe investeringen, zodat je blijft groeien.
Aan de hand van deze stap kun je overigens nog eens goed nadenken over je prijsberekening. Klopt deze?
BMC stap 6: Key resources
In dit blok benoem je al je hulpmiddelen. Wat heb je nodig om omzet te maken? Denk hierbij aan:
- Locatie
- Behandelmateriaal
- Apparatuur
- Personeel
- Benodigde kennis
- Financiële middelen
- Hulp van externen
BMC stap 7: Key resources
De kernactiviteiten. Wat gaat jouw bedrijf precies doen? Koppel dit ook direct aan je doelgroep. Vind jouw doelgroep natuur en milieu belangrijk? Beschrijf dan in je kernactiviteiten dat jij je behandelingen uitvoert met behulp van biologische producten.
BMC stap 8: Key partners
Met wie werk jij samen? Samenwerkingen zijn heel belangrijk om je bedrijf te laten groeien. Omschrijf in deze stap met wie je samenwerkt of wil gaan samenwerken.
Betrek ook in deze stap weer jouw doelgroep. Waar vind je jouw doelgroep? Doet jouw doelgroep boodschappen bij de plaatselijke natuurwinkel? Ga een samenwerking met hen aan!
BMC stap 9: Cost structure
Nu je bijna alle stappen van het Business Model Canvas doorlopen hebt, kun je makkelijk de kostenstructuur van jouw schoonheidssalon bepalen. Maak bij dit blok een duidelijk overzicht van alle kosten.
Hulp nodig bij het invullen van een Business Model Canvas?
Schroom niet om even contact op te nemen, ik help je graag!
Hartelijke groet,
Elize Bos | Friske
info@friske.nl
06 288 427 58
PS. Behoefte aan een uitgebreidere training in ondernemersvaardigheden? Klik dan op deze link. Hier vind je de Online Business boost training waarin je op je eigen tijd en tempo aan de slag gaat met je (beauty)onderneming.
Geen reactie's