Annuleringen

Je hebt een volle agenda vandaag. Je hebt alles klaar staan voor de behandeling die in je agenda staat maar je klant komt niet opdagen …

Ander scenario; je krijgt de avond van tevoren een appje dat de behandeling niet door kan gaan omdat er iets tussen is gekomen. Het is te laat om het gat in je agenda nog in te vullen …

Een veel voorkomend probleem in ons vak. Een lastig probleem want het kost je geld, het kost je energie en soms verstoord het de relatie met je klant. In deze blog lees je wat je kunt doen om dit te voorkomen.

 

Tip 1:
Vermeld op je website, op je afsprakenkaartjes en eventueel op de afspraakbevestiging op de mail dat je een verzuimtarief rekent wanneer de klant korter dan 48 uur van tevoren annuleert.

Tip 2:
Stuur een afspraakbevestiging. Vaak krijg je deze tool bij een online boekingssysteem. Heb je geen online boekingssysteem dan kun je ervoor kiezen om je klanten een dag van tevoren een mailtje, appje of sms te sturen. Een afspraakbevestiging haalt het aantal no-shows met ongeveer 75 % naar beneden!

Tip 3:
Annuleert de klant toch te laat, leg dan uit waarom je een verzuimtarief moet rekenen. Door een te late annulering heb jij een gat in je agenda, dit kost jou geld! Neem jezelf serieus en zorg dat je klanten jou ook serieus nemen. Zo voorkom je dat het nog eens gebeurt.

Tip 4:
Wat reken je als verzuimtarief? Een gangbaar tarief is tussen de 50 en 75 % van het behandeltarief. Sommige salons laten het ook afhangen van het tijdstip waarop afgemeld word. Tot 48 uur van tevoren niets, tussen 48 en 24 uur van tevoren 50%, daarna 75 %.

Tip 5:
Uitzonderingen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Wanneer er sprake is van overmacht dan reken je uiteraard niets. Een andere uitzondering kan je maken voor een klant die jou altijd heel veel omzet oplevert en die altijd trouw is maar na jaren trouwe komst 1 keer haar afspraak vergeet. Als je haar nu het verzuimtarief laat betalen dan zou dat je relatie met haar kunnen beschadigen. Als je haar als klant wil houden dan is het soms goed om je hand over je hart te strijken. Doe dit wel echt bij hoge uitzondering.

Tip 6 :
Annuleert er een klant die altijd wel trouw komt voor behandelingen maar koopt ze nooit jouw producten? Dan is dit de uitgelezen kans om haar aan jouw producten te krijgen. De eerstvolgende keer dat ze komt leg je haar 2 keuzes voor. Ze betaald het verzuimtarief óf ze koopt een set verzorgingsproducten. Waarschijnlijk kiest ze voor de aankoop van producten. Als jij dan zorgt dat je producten aan haar verkoopt waar haar huid zó van opknapt dat ze geen andere producten meer wil gebruiken dan is je missie geslaagd: van minder omzet door een geannuleerde behandeling naar blijvend meer omzet door aankoop van producten.

Tip 7:
Moet je zelf een keer annuleren door onvoorziene omstandigheden? Geef je klant dan altijd een extraatje tijdens de volgende behandeling. Zo zorg je ervoor dat je je klanten tevreden houdt en heeft jouw annulering geen gevolgen voor de relatie met je klant. Als je dan toch een extraatje geeft, denk dan goed na over wat je haar geeft. Geef een product wat ze misschien in de toekomst zelf gaat kopen. Of geef een korte massage cadeau die je klant nog nooit eerder gehad heeft. Als je klant de massage lekker vind dan zal ze hier misschien vaker voor terug komen.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips! Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Bel, mail of app me. Geen vraag is te gek!

 

Groetjes,
Elize

2 Reactie's
  • Elize (ja, echt! 😉)
    Geplaatst op 16:47h, 21 februari Beantwoorden

    Ha Elize,

    Interessante blog! Hoe zorg je ervoor dat je zeker weten het verzuimtarief ontvangt? Bijvoorbeeld omdat het een nieuwe klant is of iemand die een nieuwe afspraak uitstelt omdat ze weet dat ze extra moet betalen?

    • Elize de Jong
      Geplaatst op 08:39h, 22 februari Beantwoorden

      Dag Elize (wat een mooie naam ;-),

      Goede vraag! Het verzuimtarief verreken je normaal gesproken bij de volgende afspraak. Om te voorkomen dat de klant de afspraak gaat afzeggen om onder het verzuimtarief uit te komen kun je het beste direct na het maken de afspraak een factuur sturen van de verzuimde afspraak. Bij die factuur zet je dat de factuur betaald dient te worden uiterlijk op de datum van de volgende afspraak. ‘Betaalwijze kan door middel van de factuur of direct tijdens de afspraak in de salon’, kun je er ter verduidelijking bij zetten.
      Van groot belang dus, wanneer je een afspraak maakt met een nieuwe klant, dat je direct contactgegevens verzameld zodat je een factuur kunt sturen. Daarnaast is het ook altijd goed om in je Algemene Voorwaarden verwerken dat je bij verzuim een factuur stuurt.

      Heb je hier iets aan, Elize?

      Elize

Geef een reactie