21 feb Aandacht
Het is donderdagochtend half negen. Mijn werkdag in mijn praktijk voor gezonde huidverzorging begint. Het is behaaglijk warm in de salon. De stoelverwarming staat aan, de geurkaarsjes branden en een rustig pianomuziekje maakt de ontspannen sfeer af. Ik lees de klantenkaart van de klant die straks een afspraak heeft en bereid me voor op haar komst.
Kwart voor negen. Gehaast komt de klant binnen. Ze begint gelijk honderduit te praten over haar zoon die vanmorgen naar de huisarts moest, over het pakketje dat net bezorgd zou worden als ze weg was en, ja ook dát nog, ze had een dubbele afspraak vanmiddag waardoor ze haar tandartsafspraak van vanmiddag nog moest verzetten.
Tijdens het luisteren installeer ik haar in de warme stoel en dek haar toe met warme, schone handdoeken. Wat een uitdaging om deze klant ontspannen de deur uit te laten gaan. En wat heerlijk dat ik hier anderhalf uur de tijd voor heb, dat ik haar aandacht mag geven. Want ik heb de tijd voor haar. Tijd om te luisteren naar wat ze te vertellen heeft, tijd om te luisteren naar wat ze wenst op het gebied van huidverzorging en tijd om haar te laten ontspannen door middel van massage.
Na anderhalf uur gaat mijn klant de deur weer uit. Ze is ontspannen, blij met de zojuist aangekochte producten en is haar tandartsafspraak natuurlijk allang weer vergeten (maar dat is van latere zorg). Wat een voorrecht om in alle hectiek van het leven een stukje rust en aandacht te kunnen geven!
Het allermooiste aan het vak als schoonheidsspecialiste, wat mij betreft. En het allermooiste aan mijn vak nu: aandacht. Nu mag ik luisteren naar gepassioneerde vakvrouwen. Samen zoeken naar een manier om haar zaak goed te laten draaien. Een manier die bij haar past. En daar is aandacht voor nodig. Aandacht voor haar wensen, de uitstraling die ze wil, voor de dingen die ze graag doet én de dingen die ze liever niet doet. Aandachtig luisteren is dus nog steeds één van mijn belangrijkste werkzaamheden, ook in dit vak.
Als ik iedereen hetzelfde advies zou geven dan komen er steeds meer dezelfde schoonheidssalons. En dat willen we niet. We willen uniek zijn. En we willen trots achter ons unieke concept staan. Dat is de reden dat ik zo graag luister naar jouw verhaal. Zodat ik uit jouw verhaal (of tussen de regels door) kan opmaken wat jou zou kunnen helpen. Zodat we jouw unieke concept op poten kunnen zetten. Samen zie je in zo’n proces altijd meer als alleen. Daarom is het zinvol om samen naar jouw onderneming te kijken en erachter te komen waar aandacht nodig is. Want waar aandacht is, vindt groei plaats.
Ben jij toe aan wat extra aandacht voor jouw onderneming? Ik help je graag!
Elize
Geen reactie's